برق خودرو

متداول ترین عیوب برقی خودرو

cars-video-3-min

از دهه ۸۰ میلادی، سیستم برق خودرو نسبت به گذشته بسیار پیچیده شد. این سیستم نه تنها در مورد کارکرد موتور بسیار پیشرفت کرده، بلکه برای اضافه نمودن هر آپشن اضافی، باید یک المان به این سیستم اضافه شود. به همین دلیل است که تشخیص ایرادات سیستم برق خودرو بسیار دشوار شده و عیب یابی آن نیاز به تخصص بالایی دارد. اما چه برای کارشناسی خودرو و چه کارشناسی فنی و عیب‌یابی ساده، باید کمی در مورد رایج‌ترین نواقص در سیستم برق خودرو اطلاعات داشته باشید. گاهی رفع ایراد سیستم برق بسیار ساده است و می‌توانید با ترفندی ساده آن را حل کنید. به همین دلیل است که ما قصد داریم شما را با چند مورد از ساده‌ترین نواقص خودرو آشنا کنیم.

عمده‌ترین نواقص سیستم برق خودرو

ایجاد شدن ایراد در سیستم برق خودرو آنقدر بد و خطرناک که تصور می‌کنید نیست. شاید گاهی ایراد در سیستم تعلیق خودرو و یا چرخ‌ها منجر به ایجاد تصادفات رانندگی وحشتناکی شوند. اما در مورد سیستم برق خودرو قضیه اینطور نیست. مهم‌ترین مشکلی که امکان دارد به وجود بیاید، این است که خودروی شما روشن نشود. خوشبختانه یک سیری ایراد رایج در سیستم برق خودرو وجود دارند که با کمی دقت می‌توانید آنها را تشخیص داده و رفع نمایید.

نقص در جعبه فیوز خودرو

یوز نام قطعه‌ای است که در مسیر سیم برق خودرو قرار می‌گیرد. زمانی که سیم کشی دچار اتصالی شود و یا به هر طریقی ایرادی در سیم کشی رخ دهد، فیوز می‌سوزد و برق را قطع می‌کند. فیوز اساسا یک سیم نازک است که با کوچک‌ترین اختلال می‌سوزد. به همین دلیل پیش از اینکه آسیب به قسمت‌های مهم وارد شود، برق قطع خواهد شد.

معمولا در خودرو روی هر سیم یک فیوز قرار دارد. برای دسترسی و عیب یابی ساده، تمام فیوز‌ها را در یک جعبه به نام جعبه فیوز قرار داده‌اند. معمولا دو جعبه فیوز داخل خودرو وجود دارد. یک جعبه فیوز داخل موتور قرار گرفته که مسئول کنترل سیم‌های داخل موتور است و دیگری داخل کابین اتاق و معمولا زیر داشبورد سمت راننده قرار دارد.

زمانی که در سیستم برق خودرو ایرادی به وجود آمد، پیش از هر چیز بهتر است فیوز‌ها را بررسی کنید. بررسی فیوز‌ها اصلا دشوار نیست. برای بررسی فیوزها شما دو روش پیش رو دارید:

  • روش اول – استفاده از نول متر:

نول متر ابزاری دقیقا مشابه فاز متر است. با این تفاوت که برای کارکرد، باید سیم آن را به ارت اتصال دهید. برای کارشناسی خودرو ، باید سیم آن را به قسمتی از بدنه متصل کنید. هر فیوزی دارای دو سر فلزی است. برای تست فیوز شما می‌توانید نول متر را به دو سر آن متصل کنید. گاهی به اشتباه زمانی که چراغ نول متر روشن نشود، برخی تصور می‌کنند که فیوز سوخته. اما اینطور نیست. اگر چراغ دو سر فیوز خاموش باشد، نشانه سلامت فیوز است. یعنی دو سر فیوز یا باید چراغ را روشن کند یا دو سر فیوز چراغ نول متر خاموش باشد.

اگر یک سر فیوز چراغ نول متر را روشن کرده و سر دیگر آن را خاموش کند، یعنی فیوز مشکل دارد. این نشان دهنده آن است که برق تا یک سر فیوز می‌رود و به سر دیگر منتقل نمی‌شود.

  • روش دوم – بدون استفاده از ابزار

معمولا فیوز‌ها از جنس پلاستیک شفاف ساخته می‌شوند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا این کار را می‌کنند؟ زمانی که فیوز را در نور بگیرید، خواهید دید که یک نوار نازک فلزی از وسط آن عبور کرده است. وقتی فیوز بسوزد و قطع شود، این نوار نازک کاملا قطع می‌شود. پس اگر فیوز‌های خودروی شما شفاف هستند، با نگاه کردن هم می‌توانید متوجه مشکل شوید.

2 فکر در مورد “ متداول ترین عیوب برقی خودرو

  1. محمد مهدی گفت:

    تشکر . مطالب بسیار کاربردی به اشتراک میزارید.

    1. Ebr گفت:

      تشکر محمد عزیز. خوشحالیم که مطالب ما را دنبال می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *